Günümüzün dijitalleşen dünyasında baskıcılar ve tasarımcılar iç dekorasyon denildiğinde, hayal ettikleri her şeyi artık iç dekorasyonun her yerinde kullanabiliyorlar. Günlük hayatımızda kullandığımız objeler, mekânların duvarları, hatta tavan ve yerler kullanım amaçlarından çok ötede, göz ve sanat zevkine hitap eden nesnelere dönüşüyorlar. Yastıktan perdeye, masadan çay bardağına, duvar kâğıdından, banyoya, çatal kaşıktan buzdolabına ve lavaboya her şey çok görsel. Türkiye’de iç dekorasyon pazarının bu denli büyümesinin ve çeşitlenmesinin altında yatan temel sebep ise tekstil, mobilya, inşaat, seramik gibi birçok yan sektörde yaşanan hızlı gelişmeler. Bunu destekler mahiyette FESPA Baskı Anketi, baskıcıların, kişisel mekânlarda olduğu kadar işyerlerindeki iç dekorasyon uygulamalarında da tekstilin %78 oranında büyüme gözlemlediğini ortaya koyuyor.
İÇ DEKORASYONLA BAĞLANTILI SEKTÖRLER HIZLA GELİŞİYOR
Hem yan sanayi dallarının gelişimi ve hem de dekorasyon baskısında kullanılan makine üreticilerinin verileri, iç dekorasyon baskı pazarında çeşitlenmenin talebe yansıdığını gösteriyor. Bu değişimin lideri inşaat sanayi ki 2013 yılında Türkiye’de inşaat sektörü 4 çeyrek dönem genel ekonominin üzerinde büyüdü. 2014 yılının ilk dokuz ayında ise toplam inşaat harcamaları geçen yılın dokuz ayına göre cari fiyatlarla yüzde 15.7 artarak 122.2 milyar TL oldu. Büyüme, hem kamu hem de özel sektörde gerçekleşti.1 2014’te İhracat yapılan ülkeler arasında Almanya, Rusya Federasyonu ve ABD ilk üç sırada yer aldı2 Mobilya imalatı sanayisine bakıldığında ise, 2005-2013 döneminde Türkiye mobilya sanayisinin ihracatı üç kat artarak 2.2 milyar dolara yükseldi. Üretim ise başta İstanbul ve Kayseri olmak üzere Bursa, İzmir, Ankara, Adana ve Eskişehir gibi illerde toplandı.3 Bu iller ise aynı zamanda tekstil ve dekorasyona dönük baskı makinelerinin en çok satıldığı iller arasında yer alıyor. İç dekorasyon sektöründe seramiğe bakıldığında ise, Türkiye, dünyanın ilk 10 üretici, tüketici ve ihracatçı ülkesi arasında 2014 yılında en yüksek gelişme oranı gösteren ülkesi oldu. Seramik kaplama malzemeleri sektöründe, dünya ihracat sıralamasında dördüncü, dünyada üretimde sekizinci, Avrupa’da ise üretimde üçüncü sırada yer alıyor. Konut ihtiyacının sürekli artması ise yurtiçi talebin tekrar artış eğilimine girmesine neden oldu.4 Seramik yüzeyler, Türkiye’de iç dekorasyonda en çok banyo, küvet vb. alanların tasarlanmasında kullanılırken ticari mekânlar da özel sipariş atmosferler yaratmada dijital baskılı seramiklerden faydalanıyor. Cam sektöründe ki büyüme ise kayda değer; sektör, büyüyen iç dekorasyon pazarının bir sonucu niteliğinde, son on 10 yılda üretimini yaklaşık yüzde 140 oranında artırdı.
“İÇ DEKORASYONA TALEP ARTIYOR”
PIMMS’in (dijital baskı malzemeleri distribütörü) Genel Müdürü Selçuk Aygüler, Türkiye’de çevreye daha duyarlı mürekkep ve ekosolventlerin girmesiyle dekorasyon pazarına talebin gittikçe arttığını, su bazlı latex boya kullanımının devreye girmesinin de iç dekorasyon baskısı için önemli bir gelişme olduğunu söylüyor. Aygüler, pazara yönelik izlenimlerini şöyle aktarıyor: “ İç dekorasyonda talep yükselişte. Mağazalar hep görselliği ön plana çıkartırken, bu bağlamda insanların evlerine ve ofislerine dijital artarak giriyor. Koltuklar, kıyafetler, duvar kâğıtları kişisel tasarım ve beğeniye uygun olarak yapılıyor. İnsanlar, ucuz, kaliteli ve sağlığa zarar vermeyen ürünler almak istiyor. Bu nedenle çevreye duyarlı ekosolventlerin gelişimi bu sektörün büyümesine yardımcı oldu. İç dekorasyonda ise artık su bazlı lateks mürekkepler iç dekorasyonda kullanılıyor ve cam üzerinde inanılmaz sonuçlar veriyor.”Aygüler, ev tekstilcilerinin duvar kâğıdına yön elmesine de değiniyor: “Tekstilciler artık duvar kâğıdı sektörüne girmeye başladı. Perde yastık, vb. bir takım halinde duvar kâğıdıyla kombinleyerek satıyorlar. Kişiye özel duvar kâğıtları bir baskı firmasının kârını ve fiyatları yükseltebilir.”
YENİLİKÇİ ÜRÜNLER, DÜŞÜK MALİYET
İç dekorasyonda dijital baskı uygulamalarının hem Türkiye’de, hem dünyada bu denli artmasının başlıca nedenleri arasında; düşük maliyetle sipariş edilebilen yenilikçi ürünler sunması, istenilen boyutta görselin baskıya doygun ve canlı renklerle, vinilden ahşaba metalden cam ve tekstile çok sayıda baskıya uygun malzemeye aktarılabilmesi ve yerden mobilyaya kadar çeşitli kullanımlarda uygulanma imkânı geliyor. Çevreye duyarlı mürekkeplerin baskıda kullanılması uygulamaları arttırdı. Prodigital Genel Müdürü İbrahim Tekeş de iç dekorasyon ve inşaat sektörüne bakıldığında: “Bu alanlarda da dijital baskının hızla gelişiyor. Bugün ev ve ofislerde, masa, sehpa ve diğer mobilya baskılarından iç ve dış kapıların baskılarına, iç dekorasyonlardaki cam ve taş baskılara kadar her şey dijital baskı sistemiyle çözülebiliyor. Özellikle cam ve ahşap sektöründe her türlü malzemeye direkt baskı yapan, sağlık açısından sorun yaratmayan ve UV boya kullanan dijital UV baskı makinaları ön plana çıkıyor.” FESPA Grup Fuarlar Müdürü Michael Ryan, dijital baskı sektörünün yenilikçi bir alan olduğunu belirterek düşüncelerini paylaşıyor: “Geçmişe göre daha bireysel ve kişiselleşmiş yaşam alanlarına sahibiz. İnsanların zevklerini, yaşadıkları yerlere, kullandıkları nesnelere yansıtması bunun bir sonucu. Daha hızlı ve kaliteli üretimi de beraberinde getiren dijital baskı, bu trendler sayesinde dekorasyonda fark oluşturuyor.” 10-13 Aralık tarihleri arasında CNR İstanbul’da düzenlenecek olan FESPA Eurasia 2015, tekstil ve iç dekorasyon segmentlerinde pazara en yenilikçi çözümleri sunacak.