Lider bir tekstil ülkesi olarak Türkiye, çok hareketli bir tekstil baskı pazarına sahip. Türkiye tekstil pazarında geleneksel olarak serigrafi baskı öne çıkan bir teknolojiydi, dijitalin gelişimi ise Türk baskıcılarının dikkatini çekti ve onlara işlerini çeşitlendirmelerinde yeni fırsatlar sundu. FESPA Print Census araştırmasının en yeni sonuçları katılımcıların yüzde 80’inin işlerinde iyimser olduğunu sergiliyor ki bu da endüstri için mükemmel bir haber. Bu güven, 2007’den 2015’e kadar sektörün tamamında %9 ve dijital geniş formatta ise %7 yıllık bileşik büyüme oranındaki gelir artışına dayanıyor.
MEMNUN EDİCİ MÜŞTERİ BEKLENTİLERİ
FESPA Print Census’un yansıttığı ana eğilimlerden biri de dijital baskı sektörünün küresel olarak büyüme yaşayan bir alan olduğu. Katılımcıların %27’si konfeksiyon baskı alanında yer alıyor ve %81 oranında katılımcı, büyüme uygulamalarının içinde en yükseği olarak, bu alanda büyüme gözlemliyor. Araştırmada açıkça görülen bir diğer unsur ise dijital teknolojinin sağladığı imkan ve katılımcıların %21’i dijital tekstil baskı makinelerine yatırım yapmayı planlıyor. Yine katılımcıların yarıdan fazlası dijital baskı konfeksiyonun iki yıl içinde serigrafi baskılı konfeksiyona baskın çıkacağı görüşünde. Dijital baskıdaki bu büyüme aynı zamanda, yeni yazılımlara yatırım yaptığınızda, müşterilerin daha gelişmiş bir verimlilik arayışına girmesi, hızlı iş dönüşü, zamanında teslimat ve kişiselleştirmeye olanak sağlaması anlamına geliyor. Bu T ürk şirketlerince yansıtılan bir trend. BTC Bilgi Teknolojileri Satış Müdürü, Ufuk Mercan, Türk tekstil ve giyim sanayisinde 35 bin küçük ve orta ölçekli işletme olduğunu ve Türkiye’nin Avrupa pazarının ikinci sıradaki tekstil ve giyim tedarikçisi olduğunu belirtiyor. Mercan şunları aktarıyor: “Baskı sektöründe ağırlıkla serigrafi ve rotasyon baskı kullanıldı ancak dijital baskı teknolojileri kitlesel üretimden kişisel üretime geçişte hızla yayılıyor. Üretim sürecinin rahatlaması baskıcıların dikkatini çekiyor.” Dijital baskı sektöründeki bu gelişme daha çok Türk baskı şirketinin işlerini büyütmesini sağladı. Print Census araştırması sonuçları dijitaldeki bu büyümenin devam edeceğini öngörüyor ve katılımcıların yarıdan fazlası dijital geniş baskı aletlerine 100,000 Euro civarında bir yatırım yapma eğilimindeler.
TEKSTİL BASKISININ OLANAKLARI
Tekstil baskısı; grafik sanatlar, konfeksiyon dekorasyon, iç dekorasyon, endüstriyel reklam ve baskı piyasalarında büyüyor. Dijital baskı sistemlerini öncelikli olarak baskı, desen, tasarım ve provalar için kullanan Tecpro Bilgi Teknolojileri Genel Müdürü İbrahim İlhan şöyle diyor: “Dijital baskı teknolojisi süblimasyon baskı da dahil olmak üzere popülaritesini gittikçe arttırıyor. Süblimasyon tabanlı baskı makineleri pazarı payı şu anda yüzde 10-15 civarında ve bu rakam artmaya devam ediyor.” Satın alma eğilimlerine gelince, araştırmaya göre, katılımcıların yüzde 20’si tekstil baskı makineleri almaya odaklanırken yüzde 12’si de termal transfer aletleri almayı planlıyor. AIT Genel Müdürü Saliha Özgür, “Bu yıl transfer baskılı ürünler ve RIP yazılımlar için yüksek talep var. Bu ise baskı süreçlerinin otomasyonu için çok önemli. Pazar genişliyor ve teknoloji hızla değişiyor.” Dekorasyon ve endüstriyel uygulamalarda tekstil pazarı da büyüyor. Katılımcıların yüzde 78’i ev dekorasyonu, yerleşim ve eğlence merkezlerindeki perdelemeler gibi, iç dekorasyon uygulamalarında büyüme kaydetti. Tekstil aynı zamanda endüstriyel reklam ve grafik alanında da ilerliyor. Yüzde 67 oranında katılımcı tekstil pano uygulamalarında büyüme gözlemledi.
BÜYÜK FIRSATLAR
Hazır giyim sektörü, Türkiye’nin önde gelen endüstrilerinden ve ihracatın1 n eredeyse y üzde 2 0- 25’ini karşılıyor. Yoğun işgücü ve teknik gelişmeye dayanan sektör ihracatını 20141 yılında yüzde 7.3 oranında arttırdı ve 30 milyar Euro’ya ulaştı. Tekstil sektörü, Türkiye’de 2014’te ihracatını yüzde 6 oranında arttırarak toplamda 8.9 milyar dolar gelir elde eden tek sektör. FESPA Fuar Müdürü Mchael Ryan Türk tekstil sektörünün giderek geliştiğini ve tekstil baskının daha çeşitlendiğini, geleneksel konfeksiyon ve giyim süsleme hedeflerinin ötesine geçtiğini not ediyor. “Tekstil şu anda üretilebilen nihai uygulamalardan kaynaklı bir şekilde gittikçe daha popüler oluyor. Hazır giyim kaplamalar,
giyim süsleme gibi geleneksel tekstil uygulamalarının yanı sıra şu anda yeni nihai kullanımlar gözlemliyoruz. Bunlara mobilyalar, bayrak ve reklamlar, iç ve dış dekorasyon uygulamaları olduğu kadar telefon ve tablet kaplamaları da dahil. Sektör kendini hızla yenilikçi teknolojilere uyarlıyor. Dijital baskıdaki gelişmeler işlerini genişletmek isteyen baskı sektörü üyelerine yeni fırsatlar sunuyor. Yenilikçi mürekkepler, transfer kağıtları ve malzemeleri, tasarım ve RIP yazılımlar baskı sürecinin çevre üzerindeki etkilerini azaltıyor ve baskı makinelerinin daha az fiyata daha yüksek kalitede ürün vermelerini sağlıyor.” Baskı sektörü üyeleri büyüyen bu sektörden faydalanmak istiyor, 10-13 Aralık tarihleri arasında CNR İstanbul’da düzenlenecek olan, serigrafi ve dijital baskıyı kapsayan FESPA Eurasia 2015, baskıcılara tekstil baskı sektörünün liderleriyle buluşma imkanı sunacak.