İlk defa yapılacak olan FESPA Eurasia 2013 Fuarı öncesi FESPA Pazarlama Müdürü Lorranie Harrow, ARED Üyesi Samir Sadıkoğlu ile tekstil baskısı pazarındaki tecrübeleri ile Türkiye ve Avrasya bölgesi hakkındaki görüşleri üzerine bir söyleşi yaptı.
Öncelikle, FESPA London2013 kapsamında verilen ve her ülkeden en iyi baskı üreticisinin seçildiği FESPA Hall of Fame 2013 Türkiye’nin en iyi baskı üreticisi unvanını kazanmış olmanızı kutlarım. Şahsınız ve işiniz ile ilgili olarak bu ödülün sizin için önemi nedir?
“FESPA Hall of Fame’de olmak büyük bir onur. Bu sektörde 15 yıldır çalışıyorum ve bu kadar prestijli bir ödül ile takdir edilmek kişisel ve profesyonel olarak gerçek anlamda bir tatmin sağlıyor. Sadece FESPA tarafından değil işimizdeki teknik uzmanlığımızın ve yeteneklerimizin altını çizen benzer diğer inisiyatifler tarafından da takdir edilmek çok güzel. Firma olarak 2005’ten beri çeşitli yarışmalara katıldık ve FESPA Ödülleri de olmak üzere bugüne kadar tekstil baskısı alanında 70’ten fazla ödül kazandık. Böylesine büyük ödüller ile elbette ETF de göz önüne çıkıyor. Aldığımız ödüllerin pazarda konumlanmamızda ve müşterilerimiz ile ilişkilerimizi geliştirmede faydası oluyor. Müşterilerimiz bize yeni fikirler ile geldiğinde ki bazıları neredeyse imkansız gözükebiliyor, bize güvenleri ve inançları oluyor. Çünkü bu ödüllendirmeler onlar için özel çözümler geliştirebileceğimizi gösteriyor. Aynı zamanda sektör dernekleri ve kuruluşları tarafından yaptığımız işin takdir edildiğini gösteriyor. Her firma bunu söyleyemez.”
ETF Tekstil hakkında bize biraz daha bilgi verir misiniz? Hangi alanda uzmanlaşıyorsunuz?
“ETF Tekstil olarak aralarında Adidas, Ben Sherman, HellyHanson, Umbro ve en büyük müşterimiz Nike’ın da olduğu pek çok spor markasına tekstil grafik baskılı t-shirtler ve diğer tekstil ürünleri üretiyoruz. Bir müşteri mağazaları için yeni bir ürün istediğinde kıyafetlere yeni bir grafik tasarım koymak şu sıralar moda. Bu nedenle, pek çok tekstil markası için grafik baskı son derece önemli. Her altı ayda müşterilerimizi tesislerimize davet ederek düzenlediğimiz açık toplantılarımız ile müşteri odaklı kalabiliyoruz. Geliştirdiğimiz yeni tekniklerin de anlatıldığı yarım gün teorik sunumdan ve müşterilerimizin kendilerinin çalışmalar yapabilecekleri yarım gün uygulamalı workshop çalışmasından oluşan bu açık toplantılarımız problemleri ve çözümleri müşterilerimiz ile yüzyüze konuşma fırsatı sunuyor. İşlerini büyütebilecek yeni fikirler, yeni bir teknik, mürekkep veya serigrafi baskı kadar basit olabiliyor.”
Türkiye / Avrasya tekstil pazarı nasıl bir pazar? Belirli büyüme alanları veya trendler var mı?
“Türkiye pazarı kesinlikle daha çeşitli hale geliyor. Geleneksel olarak daha çok Avrupa ülkelerine üretim yaptı. Ama şimdilerde gittikçe daha çok işin ve pek çok fırsatın Rusya’dan, Ortadoğu ve Balkan ülkelerinden geldiğini görüyoruz. Her bir bölgenin/ülkenin kültürü ve moda trendleri arasında dikkate değer farklılıklar var dolayısıyla bu bölgelere/ülkelere farklı ürünler sunmak gerekli. Örneğin Rusya ve Ortadoğu için parlak, göz alıcı baskılar üretirken Avrupa pazarı daha sade tasarımları tercih ediyor. Tekstil pazarının derinliği ve kapsamı açısından, işimiz 3 ana konuya odaklanmış durumda. Sport-shirtleri için grafik tasarımlar üretmek işimizin en büyük parçasını oluşturuyor. Ama aynı zamanda örneğin spor çoraplarında mikro masaj sağlayan işlevsel baskılar da üretiyoruz. Diğer odak noktamız moda endüstrisi. Şu anda İngiliz bir tasarımcıyla Eylül 2013 Londra Moda Haftası koleksiyonu üzerinde çalışıyoruz. Farklı pek çok teknik ile tanışmamızı sağlayan, etkileyici bir çalışma oldu bizim için. Moda trendleri sürekli değişiyor ve bu tekstil baskısı endüstrisini çalışılacak heyecan vericibir sektör haline getiriyor. Örneğin geçen sene neon renkler modaydı. Bu sene ise tek renk ve fotoğraf baskılı kumaşlar görüyoruz.”
FESPA Eurasia 2013 hakkındaki görüşleriniz nelerdir? Sizce fuarın yerel pazara kazandıracakları neler olacak?
“FESPA Eurasia 2013 sadece FESPA için değil buradaki baskı sektörü için de heyecan verici yeni bir fuar olacak. Türkiye’deki danışmanlık komitesi üyesiyim ve bu fuarın bölgemiz için muhteşem bir açılış olması için uğraşıyoruz. Fuar pazarın tüm yönlerini kapsayacak ve FESPA 2013 Londra’ya gitme şansı olmamış olanlar kadar gitmiş olan ziyaretçiler için de gelip görülecek bir fuar olacak. En son ürün innovasyonlarının, yeni ürünlerin ve aynı zamanda eğitimsel içeriğin olduğu, kapılarının önünde bir FESPA fuarını görme imkanı olacak. FESPA Eurasia, FESPA Londra’dan sonraki en büyük fuar ve Avrasya bölgesine taze bir hava getirecek. Şahsen ben fuarlarda eğitimsel içeriğin olması gerektiğini savunanlardanım ve FESPA ile ARED baskı üreticileri için eğitim içeriğinin gerçek hayattaki konulara yönelik olması için çalışıyorlar. Şu an için baskı üreticileri için nelerin ilgi çekici olduğuna, hangi konularla karşı karşıya kaldıklarına, gelecek trendler ve zorlayıcı konulara bakıyoruz. Bu açıdan, bu gibi konuları daha etraflıca tartışabiliriz. Fuardaki eğitimsel içerik ziyaretçilere yeni iş fırsatları oluşturacak çözümler bulmaya yardımcı olacak. Türkiye, iplikten bitmiş tekstil ürünlerine kadar tekstil baskısı alanındaki büyük yatırımıyla baskı üreticileri için bir fırsatlar merkezi. EMSİAD Yönetim Kurulu üyesiyim ve dernek üyelerimizi, özellikle de Balkanlar, Ortadoğu ve Rusya gibi komşu bölgelerdeki üyelerimizi FESPA Eurasia’ya davet ediyoruz.
FESPA hakkındaki görüşleriniz nelerdir?
“FESPA yetkilileri ile 10 yıl önce, sektörde daha yeniyken tanıştırıldım. FESPA bağlantıda olunacak en iyi camialardan biri. Teknik konulardan, iş hayatı ve endüstri bilgisine kadar geniş bir alanda destek veriyorlar ve aynı zamanda iyi düşünülmüş ve konuyla alakalı eğitimsel içerik sağlıyorlar. Fuarda sektöre yararlı olacağını düşündüğüm ve fuara gelen FESPA camiasının günlük iş hayatlarında kullanabilecekleri bilgiler içeren teknik bir sunum yapacağım. FESPA Eurasia kesinlikle iyi bir fuar olacak; endüstrinin ne gibi yeni gelişmeler sunacağını görmek üzere katılımcılar ve ziyaretçiler ile bir araya gelmeyi heyecanla bekliyorum.”